Niels Ejnar Nielsen død 23.12.2008
Niels Ejnar Nielsen
2.9.1920 - 23.12.2008

Det var med sorg at Skakklubben Centrum modtog meddeldelsen om,at Niels Ejnar Nielsen stille var sovet ind lille juleaften. Ejnar (som han blev kaldt i klubben) skal begraves på tirsdag kl. 13.00 fra Treenighedskirken. Klubben vil selvfølgelig sende en bårebuket og opfordrer alle der har tid og lyst til at vise Ejnar den sidste ære.

Ejnar blev født den 2. september 1920 i Oksbøl som den anden i en søskendeflok på fire, tre brødre og en søster. Og det var da også i Oksbøl at Ejnar gik i skole i de seks år som var normen dengang. Og faktisk er det måske lidt af en overdrivelse at sige seks år, for da pengene var små i barndomshjemmet, kom Ejnar allerede ud at tjene da han var ti år.

Ejnars arbejdsliv var meget omskifteligt: Hyrdedreng, landbrugsmedhjælper, købmandsmedhjælper, bagerikarl, tysklandsarbejder, arbejdsmand, befalingsmand i CB-korpset, arrestbetjent, vagtmand, lagermedhjælper, lagerforvalter, teglværksarbejder og kantinebestyrer. Og listen er sikkert ikke komplet!

Ejnar lærte tidligt at spille skak af sin far og da familien i sidste halvdel af trediverne flyttede til Nørregade i Esbjerg, meldte Ejnar sig kort tid efter ind i Arbejdernes Skakklub som Skakklubben Centrum hed dengang. Ejnar blev en af de stærkere spillere i klubben og kronen på værket blev sat i 1952 hvor han blev klubmester. Arbejdstider og familieliv hængte dog ikke sammen med skakken og Ejnar meldte sig få år efter ud af klubben. I en årrække så klubben ikke meget til ham men i 1981 blev Ejnar medlem igen. Han blev straks en fast mand i klub- og holdturnering, men især gjorde Ejnar sig bemærket som en altid god arbejdskraft for klubben, især som kantinebestyrer ved et utal af turneringer, bl.a. Vesterhavsturneringen. Fuldt fortjent blev Ejnar derfor i 1997 udnævnt som klubbens 6. æresmedlem. I flere år fortsatte Ejnar som en altid venlig og hjælpsom hjælper og humørspreder ved klubbens turneringer. Desværre begyndte Ejnars kræfter af svinde og i slutningen af 2004 flyttede han på Strandby Plejehjem, som skulle blive Ejnars hjem i hans sidste fire år.

Ejnar efterlader sig to børn, Christian og Kirsten, samt flere børnebørn og oldebørn. Æret været hans minde.

Du kan læse en smule mere om Ejnar her. Interviewet er fra Ejnars 85 års fødselsdag.