Læserbrev vedørende Politiken om skak-OL 2006
Afhopperne
Af Jørn Hansen
den 14. juni 2006

Under ovenstående overskrift blev bl.a. følgende bragt i Sune Berg Hansens daglige skakspalte i Politiken i dag:

Der deltog tre indfødte danskere i OL i Torino, som ikke spillede for Danmark: Henrik Danielsen, Island, Jacob Aagaard, Skotland, og Torben Sørensen, Malta. Henrik scorede 4,5 af 8, Jacob opnåede 6 af 10, og Torben scorede 7,5 af 11. Torben startede med to superpartier på topbrættet for malteserne. Senere blev han træt og begyndte at sætte brikker i slag, han fik dog sluttet godt af med 4 af 4 og en ratingpræstation på 2371.

Efter ovenstående tekst fulgte et af Torben Sørensens gevinstpartier.

Det er jo alt sammen godt nok, men stop lige en gang. TRE indfødte danskere?????? Er det Valby Bakke der skiller? Ikke sært at formand Brian Isaksen straks fløj til tastaturet for at rette op på den skandaløse påstand, for var der ikke noget om, at et af klubbens medlemmer scorede 7/11 (ratingpræstation 2436!) for nogle stormomsuste øer lidt længere nordpå? Med andre ord røg der en ordentlig brændestak ned over den stakkels Sune - dog formuleret i urbane vendinger:

Hej Sune
Rettelse!!
Til din seneste spalte i Politiken
'Afhoppere'.
Du glemmer vel ikke John Rødgaard, der spillede en god turnering (7/11) for Færøerne - vel pga. god skakopdragelse bl.a. gennem VESTERHAVSTURNERINGEN og diverse skoleskakturneringer i og fra ESBJERG, hvor han er født! (og jeg bor p.t. i det hus, der tidligere tilhørte hans forældre!) John topper desuden igen Centrums styrkeliste for den kommende sæson.

I øvrigt tak for en god spalte!

TAG DEN SUNE!

Politiken vil blive nærlæst de kommende dage for at sikre, at der kommer en behørig korrektion. Og det må der gøre, for ellers vil det blive svært igen at fæste tillid til avisens oplysninger!

Og minsandten - og heldigvis - så kom korrektionen fredag den 16. juni:

Apropos Rødgaard

Skakklummen om de danske afhoppere (bragt 14.6.) har fået flere læsere til at fare i blækhuset – de mener, jeg glemte John Rødgaard! Det er måske rigtigt, men jeg kan forsvare mig med, at det kun handlede om afhoppere ved OL i Torino. Rødgaard stillede op for Færøerne første gang i 1984(!) i Thessaloniki, så helt ny som færing er han bestemt ikke. Han spillede i øvrigt remis med Spassky i sin debut. John havde et glimrende OL i Torino med 7 af 11.

Endvidere bragte Sune et af Rødgaards gevinstpartier fra OL-turneringen. Det var partiet fra 4. runde mod Barileng Gaealafshwe fra Botswana, så dermed må Sunes brøler være behørigt korrigeret! Hvis der er nogen der er interesserede i John Rødgaards partier fra OL, så kan de 11 partier hentes i denne pgn-fil.

Så vidt jeg ved, så er John Rødgaard det eneste Centrummedlem som har deltaget ved et OL. Hardcore klubhistorikere vil nok sige, at Georg Andersen var den første, men han kom aldrig i kamp (i hvert fald ved brættet) ved det uofficielle OL i Barcelona i 1936, da der kom en borgerkrig i vejen. Dette fremgår af Brian Isaksen bog I smult vande.

Jeg kan ikke umiddelbart erindre, at der har været indlæg i klubbladet fra Johns side om de mange landskampe han har spillet for Færøerne - endsige artikler om skaklivet på Færøerne. Det må da siges at være en mangel. Jeg håber at John læser dette, og snarest kommer med en lille - eller gerne stor - beretning deroppefra. Som et minimum burde man kunne forlange, at vi fluks får samtlige Johns landskampspartier tilsendt i pgn-format :-)