[Ordinær generalforsamling 16.09.2023] [Ordinær generalforsamling 26.09.2021]

Referat af Skakklubben Centrums ordinære generalforsamling
Fredag den 30. september 2022.

Generalforsamlingen blev afholdt kl. 18.30 i Fritidshuset, Kirkegade 51, Esbjerg.

I anledning af klubbens nært forestående 100 års jubilæum den 31. oktober 2022 bød klubben på smørrebrød fra ”Favoritten”.

Følgende medlemmer var til stede: Martin Koch Clausen, Flemming Færge, Jørn Hansen, Ove Matras, Jean B. Mikkelsen, Torben Olsson, Bent Radoor og Boddy Rasmussen.

Formanden, Jean B. Mikkelsen, bød velkommen.

1. Valg af dirigent
Jørn Hansen blev énstemmigt valgt som dirigent og konstaterede, at generalforsamlingen er lovligt indkaldt.

Martin Koch Clausen påtog sig at skrive referat.

2. Formandens beretning
Formanden, Jean B. Mikkelsen, omtalte under sin beretning, at klubmesterskabet blev afholdt efter den ordinære generalforsamling 2021 som en alle mod alle-turnering i lynskak. Turneringen blev vundet af Torsten Lindestrøm. Jean blev som det højst placerede medlem af Centrum klubmester.

Juleturneringen blev som følge af corona-epidemien heller ikke afholdt i 2021.

Vi har kort efter sidste generalforsamling fået inddraget vores adgang til det aflåste skab med den begrundelse, at klubben ikke er aktiv nok. Det ser dog ikke ud til, at andre har fået overladt skabet. Jean vil forhøre sig hos kommunen, om vi eventuelt kan få skabet tilbage.

Der er aktivitet i Esbjerg Skak Union her i jubilæumsåret for byens 3 klubber. Der har været afholdt foredrag og simultan med Peter Heine Nielsen. Esbjerg Skak Union understøtter turneringen i efterårsferien. Der vil muligvis blive indkøbt nogle elektroniske brætter. En fælles fest for medlemmer og tidligere medlemmer af de klubber drøftes også. Tanken er inden for kortere tid at lukke Esbjerg Skak Union ned som en selvstændig forening, så formuen ikke blive spist op af bankgebyrer. Formandens beretning blev vedtaget ved akklamation.

3. Kassererens beretning
Martin Koch Clausen gennemgik regnskabet, der blev omdelt, og som Peer Ole Pedersen endnu ikke underskrevet som revisor, fordi Peer Ole har fået det meget sent op til generalforsamlingen. Af regnskabet ses blandt andet, at bankgebyrerne fortsætter med at stige. Martin oplyste supplerende, at han har fået meddelt, at flere har betalt deres kontingent de seneste dage, så restancen nu antagelig er mindre end angivet.

Der var enighed om, at udgifterne til bankgebyrer nu er så høje, at der må arbejdes på en anden løsning. Generalforsamlingen pegede i enighed på den løsning, at klubbens penge kan forvaltes på en konto i kassererens navn, hvilket kassereren ikke med det nuværende lave renteniveau (og dermed ingen væsentlig beskatning) havde indvendinger imod at lægge navn til. Regnskabet blev herefter énstemmigt godkendt.

4. Fastsættelse af kontingent
Martin foreslog uændret kontingent.

Dette blev énstemmigt vedtaget.

5. Indkomne forslag
a. Klubbens fremtid – skal vi sigte mod opløsning af klubben den 31. oktober 2022 (på 100-årsdagen for stiftelsen).

Klubbens fremtid blev drøftet i lyset af det fremmøde, der har været til de få aktiviteter de senere år.

Martin gav udtryk for, at han fortsat synes, at det er hyggeligt at tage sig af det administrative, men det kan virke lidt omsonst, hvis ikke vi de få gange om året kan samle spillere nok til at få en turnering af passende størrelse ud af det. Hvis vi skal lukke klubben, bør det for kuriøse heri efter hans opfattelse være nøjagtigt på 100-årsdagen og helst med en generalforsamling samme sted som den stiftende.

Flere talte for, at de helst ser klubben bevaret og gerne så vidt muligt vil møde op til arrangementerne. Alle fandt, at det vil være vemodigt at lukke klubben, og ingen talte direkte for den løsning. Jean gav dog udtryk for, at der, hvis klubben fortsætter, skal findes en ny formand, idet han ikke ønsker at fortsætte på den post.

Drøftelsen førte til, at Flemming Færge påtog sig at stille op som formand, og at Jean erklærede sig indstillet på at fortsat at være medlem af bestyrelsen, hvorefter der var enstemmig tilslutning til ikke at gå videre med tankerne om opløsning af foreningen.

6. Valg til bestyrelsen
Idet Jean ikke ønskede at fortsætte som formand, blev der ekstraordinært valgt formand i et lige år. Flemming Færge blev énstemmigt valgt som formand.

a. Næstformand: Jens Nielsen blev énstemmigt genvalgt.
b. Kasserer: Martin Koch Clausen blev énstemmigt genvalgt.
c. Bestyrelsesmedlem: Jean B. Mikkelsen blev énstemmigt valgt.
c. 1. suppleant: Jørn Hansen blev énstemmigt genvalgt.
d. 2. suppleant: John Rødgaard blev énstemmigt genvalgt.

Bestyrelsen består herefter fortsat af:
Pensionist Flemming Færge (formand)
Cykelsmed Jens Nielsen (næstformand)
Dommer Martin Koch Clausen (kasserer)
Postbud Torben Olsson (sekretær)
Personalekonsulent Jean B. Mikkelsen (bestyrelsesmedlem).

7. Valg - øvrige poster
a. Rekvisitforvalter: Det vedtoges énstemmigt, at posten står ledig.
b. Turneringsudvalg: Det vedtoges énstemmigt, at udvalgsposterne står ledige.
c. 2 medlemmer af Esbjerg Skak Unions bestyrelse: Flemming Færge og Jean B. Mikkelsen blev énstemmigt genvalgt.
d. Avisreferent: Jens Nielsen blev énstemmigt genvalgt.
e. Klubbladsredaktion: Det vedtoges énstemmigt, at posten står ledig.
f. Revisor: John Rødgaard blev énstemmigt genvalgt.

Der var tilslutning til, at der arrangeres juleturnering den 27. december 2022.

Dirigenten takkede for god ro og orden.

Generalforsamlingen afsluttedes traditionen tro med et ”Centrum længe leve!” efterfulgt af forsamlingens hurraråb.

Martin Koch Clausen

Se det originale referat i pdf-format.