Savsmuld og deja-vu. Et øjebliksbillede fra Vesterhavsturneringen 2008
Savsmuld og deja-vu
Af Lars Lindhard

Jeg havde egentlig ikke tid, men som en gammel cirkushest der lugter savsmuld, måtte jeg da liiige forbi Rørkjærhallen og se på sagerne, nu hvor Vesterhavsturneringen er i fuld gang (Jeg havde kigget lidt med på "nettet" men det er jo ikke helt det samme).

Det er jo efterhånden et par år siden, jeg har været fast mand på pladsen, men det viste sig, at alt stort set var ved det gamle.

Stedet var jo det samme, stemningen var god, der blev snakket, spist og "lynet" ude i forhallen, der var kø ved cafeteriet, udenfor et par stykker med en smøg.

Turneringsledelsen var indkvarteret i et omklædningsrum (en stor forbedring fra det tidligere benyttede dametoilet) og webmaster Jesper jonglerede med computerne for at holde liv i websiden. Det var ikke lykkedes uden problemer, og siden og dermed live-partierne havde været "nede" et par gange undervejs. Men nu kørte det med et par fiksfakserier. Der blev sendt nostalgiske tanker tilbage til dengang, da Jørn... for da virkede skidtet!!

Inde i hallen var folk ved at komme på plads.

Øverst sad de førende, bl.a. feltets stormestre, men også turneringens faste "kunder" fra Tyskland, Matthias Bach og sønnen Jonathan Carlstedt, som har været med i adskillige år - er det ikke femte år de deltager? - og som efterhånden er nået op på tv-pladserne, så deres partier sendes live ud i æteren. De har tidligere hentet præmier i turneringen og mon ikke der også denne gang smutter en præmie sydpå. Der sad også 13 årige Kristian Seegert fra Viby, som spillede lige op med flere af de "go'e", og skakforeningens Torsten Lindestrøm.

"Der bliver kæmpet om pointene i år, også blandt topspillerne", fortalte Kim, og et blik på stillingen viste, at der vist ikke var så mange remiser som andre år. Fint!

Der var også en enkelt "dame" på toppladserne, nemlig WGM Anna Zozulia (i lårkort som en TL hurtigt konstaterede, da hun kom), men der var flere kvindelige spillere nede i feltet, flere end de tidligere år, så vidt jeg husker.

Mange kendte ansigter var på plads ved bordene - Birgit fra Herning, ham der i 2004 glemte at trykke på uret, og mange andre spillere, både lokale og udefra, som har haft Vesterhavsturneringen som fast punkt på sommerprogrammet i mange år, og det hele blev sikkert styret af TL-duoen Kim og Axel plus Jens Nielsen, som var alle steder på én gang og fik sat slaget i gang til tiden.

Ved det allersidste bord nederst i salen, lige under en summende udluftningsdims, sad Peter Roesen, som var med i 5-runders turneringen.

Partiet var i gang, da jeg kiggede, og Peter sad selvtilfreds med armene over kors og betragtede stillingen, hvor han havde sort og tilsyneladende var kommet bedst fra start.

Stillingen var nået ved trækkene 1. Sf3 Sf6 2. g3 g6 (muligvis ved trækomstilling), og modstanderen var antagelig ude og hente en stesolid for at dulme nerverne efter chokstarten. Mange store spillere som Anand, Kasparov og Bent Larsen har spillet denne åbning med sort. Det ville givetvis blive et spændende parti (Resultatet kendes ikke i skrivende stund, partiet blev først færdigt efter redaktionens afslutning).

Du kan også hente indlægget i PDF-format.