Skak er en del af mit liv - Artikel i Jydske Vestkysten 15/11-05
OBS! Nedenstående artikel blev bragt i dagbladet Jydske Vestkysten den 15. november 2005. Da man ikke længere kan linke til artikler i avisen, så har jeg tilladt mig at taste artiklen ind, så I andre også kan få fornøjelse heraf / Jørn Hansen.

Skak er en del af mit liv
Skrevet af journalist Ida Heinel Jensen fra Jydske Vestkystens ungdomsredaktion.

Da ungdomsredaktionen møder 20-årige Daniel i Fritidshuset, er han i fuld gang med at spille skak med en ældre herre. Der er helt stille i lokalet, ingen siger noget. Derfor snakker vi bagefter med Daniel Munksgaard i et andet lokale.

Jeg begyndte at spille skak som 17-årig. Når man er ældre, har man sværere ved at lære det, end hvis man starter som ung. Derfor vil jeg helt klart opfordre folk til at begynde meget tidligt, siger Daniel.

Da Daniel for tre år siden blev opfordret af sin storebror til at spille skak, var det kun for sjov. Da han så øvede sig hele sommerferien med skakspil på nettet, cirka fem timer dagligt, endte han med at blive utrolig god på kort tid. Den første turnering, han var med i, var Vesterhavsturneringen i Esbjerg. Allerede dér blev han nummer to i sin division - på trods af, at han lige var begyndt.

Mine forældre interesserer sig ikke for skak, men det er også okay, siger Daniel og smiler. Interessen for at spille skak stammer helt sikker fra min farfar på 85 år, som stadig er vild med det. Min storebror spiller også.

I dag spiller Daniel skak hver tirsdag, men han har også en masse fritid. Den bruger han på at spille fodbold, arbejde og være sammen med sin kæreste. Når jeg spiller fodbold, er vi altid mange på et hold. Det er helt omvendt fra skak - der er man kun sig selv. Det er dejligt, at jeg kan kombinere det, så jeg kan lave begge dele, siger Daniel tilfreds.

Jakker og jakkesæt
Jeg er for det meste til små skakturneringer hver weekend. Det plejer altid at være rigtig hyggeligt. Påklædningen til turneringer er meget forskellig, for nogle kommer i jakkesæt, mens andre, som mig, bare kommer i almindeligt tøj, siger Daniel.

Jeg nyder det sociale i klubben, hvor alderen strækker sig helt fra otte til 85 år. Derudover er skak også et utroligt psykologisk spil. Man kan tit let påvirke modspilleren til at blive meget ukoncentreret.

Uf over Vesterhavsturneringen har Daniel også været med i Esbjerg Mesterskab, hvor han spillede syv lørdage i streg. Daniel spillede i den næstbedste gruppe og vandt alle syv spil. Det er aldrig før sket for mig, så jeg var meget tilfreds med resultatet.

Jeg har faktisk aldrig spillet mod en pige. Skak må være upopulært blandt piger. Jeg tror også, at mange mener, det er en meget "nørdet" fritidsinteresse, men det er jeg ligeglad med, siger Daniel og griner.

De spiller skak i skoletiden
"Skak for begyndere" står der på skoleskemaet hos en gruppe elever på Sankt Nikolaj Skole. Eleverne har nemlig valgt det hjernevridende spil som valgfag. Så nu spiller de hver tirsdag fra klokken 13 til 14.45, og læreren ved tavlen - eller ved brættet - er matematiklærer Geoff Tiddy.

Sidst år fik vi den ide at prøve at starte skak op som fag her på skolen. Vi lavede det for de mindste elever i 1., 2. og 3. klasse. Da vi udbød det som valgfag, viste interessen sig at være overvældende. 32 meldte sig til, så vi oprettede to hold á 16 elever, fortæller Geoff Tiddy.

Han underviser med et skakbræt i kæmpestørrelse, hvor eleverne lærer, hvordan man sætter modstanderen mat eller fanger dronningen. Han har også tæt kontakt til Esbjerg Skakklub, så skoleeleverne kan komme med til turneringer, hvis de har evner og lyst.

En af mine elevers fætter opnåede at blive amtsmester i skak, så det kan man sagtens, selvom man er barn. De andre kigge godt nok noget, griner Geoff Tiddy. Skak er rigtig godt. Det er en øvelse i koncentration, og det styrker den matematiske intelligens, siger han.

Tre skridt foran
Skrevet Af Malene Langvad og Mai Møller Christensen

Jeg synes skak er fantastisk, fordi det er forholdsvis let at lære, men det er til gengæld ret svært at blive rigtig god, siger formanden for Dansk Skak Union Erik Søbjerg med en glad stemme.

Desuden understreger han, at der ikke findes tilfældigheder i skak. Du står alene med dig selv, din hjerne og dine planer, der gerne skulle være tre skridt foran din modspillers næste skridt. Du kan ikke, ligesom i fodbold, sige, at der var en uretfærdig spiller på banen, eller at ham, der gav kort, ikke blandede dem godt nok. Hvis du taber, er det ganske simpelt fordi, du var oppe imod en, der var bedre end dig selv, siger han.

I Skakklubben Centrum, der er en af Esbjergs i alt tre skakklubber, håber formand Brian Isaksen, at flere unge får øjnene op for, hvor spændende skakspillet er.

Hjerne-vitaminer
Vi vil rigtig gerne have unge - gerne helt ned til seks ti otte års alderen. Men det er jo ikke så sjovt at være det eneste barn, så vi håber på at få et helt bundt til at begynde, siger Brian Isaksen. Han understreger at skak er en sund hjernegymnastik, og at det er dokumenteret, at det forbedrer indlæringsevnen.

Vi plejer at sige, at man spiller skak i maksimum fem timer, for det bliver faktisk fysisk hårdt, hvis man koncentrerer sig så længe. Det svarer jo til at være til eksamen i dansk stil, griner Brian Isaksen. Mens Skakklubben Centrum forsøger at få flere medlemmer, vil Dansk Skak Union prøve at nå ud med nye tilbud til spillerne på nettet.