Bobby Fischer død 17.1.2008

Har nogen lyst til at læse om ham med direkte link til nogle af hans bedste partier kan jeg anbefale nedenstående link:

Wikipedia.

Prøv f.eks at spille det linkede parti igennem. Fischer var kun 13 år gammel. Specielt er jeg imponeret af hans 17. træk. Han har garanteret set det lang tid i forvejen.

Donald Byrne - Bobby Fischer.

Se også linket på DSU's hjemmeside.

En geni ved skakbrættet, men en usympatisk person uden for skakbrættet, har forladt os.

Bent Radoor

Jeg har tilladt mig at bringe den læseværdige nekrolog, som Politiken bragte lørdag den 18. januar 2008 om Bobby Fischer. Husk også, at der er en læseværdig skakspalte hver dag i Politiken, forfattet af Sune Berg Hansen! (Jørn Hansen)

Nekrolog
Gal og genial skakspiller
Den tidligere skakverdensmester Bobby Fischer er død, han blev 64 år gammel.

Den geniale og kontroversielle amerikaner nævnes ofte, når entusiaster diskuterer,hvem der er verdens bedste skakspiller gennem tiderne, men hans vanskelige sind kom ofte i vejen for hans spil. Bobby Fischer blev verdensberømt, da han i 1972 slog Boris Spasskij og blev USA’s første og hidtil eneste verdensmester i skak. Kampen mellem Bobby Fischer og Spasskij fandt sted i Reykjavik 1. september 1972 og blev både en dramatisk skakmatch og en kæmpe propaganda-begivenhed. Kampen foregik midt under den kolde krig og blev sat i scene som et opgør mellem de to supermagter.

Robert James Fischer voksede op i Brooklyn i New York sammen med sin mor og søster. Faderen er så vidt vides en tysk biofysiker ved navn Hans-Gerhardt Fischer, men han forsvandt hurtigt ud af billedet. Så moderen Regina stod alene tilbage som eneforsørger, hvilket var sin sag som sygeplejerske. Hun var desuden aktiv på venstrefløjen og ifølge en skakskribent ved New York Times en »intelligent neurotiker med en masse langt ude-ideer «. Allerede som 13-årig begyndte Bobby Fischer at dominere ved de amerikanske skakmesterskaber, som han ikke nøjedes med at vinde; han ydmygede sine modstandere og nød særligt det øjeblik i et parti, hvor man »knækker en mands ego«.

Selv om Bobby Fischer hurtigt klatrede op ad verdensranglisten, blev stormester og pludselig udgjorde en reel trussel mod den sovjetiske verdensdominans, var hans psyke altid et problem. I slutningen af 1960’erne flyttede han til Californien og opgav for en periode professionel skak til fordel for tilfældige småjob. Samtidig voksede hans interesse for antisemitiske bøger som Hitlers ’Mein Kampf’. Efter sigende sov han under et billede af den tyske fører. Den femdobbelte amerikanske skakmester Larry Evans har fortalt Atlantic Monthly, at han engang spurgte Fischer, hvorfor han beundrede Hitler, og svaret lød: »Fordi han påtvang verden sin vilje«.

I begyndelsen af 1970’erne genoptog Bobby Fischer sin professionelle karriere, og den russiske verdensmester Boris Spasskij indvilgede i at møde ham midt mellem USA og Sovjetunionen – i Reykjavik. Til det sidste var der tvivl om, hvorvidt den 29-årige amerikaner ville dukke op til århundredets skakkamp, som både præsident Richard Nixon og udenrigsminister Henry Kissinger så en storpolitisk interesse i. Det lykkedes for Bobby Fischer at vinde VM-titlen efter en kamp, som ikke kun er gået over i historien på grund af amerikanerens brillante spil. Undervejs i opgøret brokkede Fischer sig over alting. Snart var det tv-kameraerne, som generede ham, så skinnede skakbrættet for meget, så sad tilskuerne for tæt på og måtte flyttes syv rækker tilbage. Men Bobby Fischer vandt og blev USA’s første verdensmester. I 1975 overlod han titlen til Anatoly Karpov uden at have spillet i den mellemliggende tid.

Bobby Fischer afslog talrige tilbud om at gøre comeback, men i 1992 indvilgede han i en revanchekamp mod Boris Spasskij, der stadig tilhørte verdenseliten. Opgøret fandt sted i Jugoslavien under Slobodan Milosevic, hvorved Bobby Fischer forbrød sig mod en international handelsembargo. Det amerikanske forbud havde han kun hån tilovers for, og ved pressekonferencen før kampen spyttede han på et officielt brev fra USA’s finansministerium. Fischer vandt også denne match mod Spasskij og viste i glimt, at han stadig var en gudbenådet skakspiller på trods af 20 års fravær fra spillet.

I marts 2005 tilkendte det islandske parlament imidlertid Fischer et islandsk statsborgerskab som tak for, at han i 1972 satte øen på verdenskortet. Samme år flyttede han til Island og undgik på den måde at blive udleveret til USA, der ville retsforfølge ham for kampen i Jugoslavien. Bobby Fischer boede på Island til sin død.

HANS DAVIDSEN-NIELSEN OG BO SØNDERGAARD