Skoleskakleder - er det dig?
Støt skakken aktivt
Af Torsten Lindestrøm

I de senere år har dansk skak desværre været præget af tilbagegang i antallet af medlemmer i de forskellige klubber. Hvor skal fremtidens skakspillere komme fra? Personligt er jeg overbevist om, at den eneste vej til medlemsfremgang er via skoleskakken. Det er børnene vi skal have fat i.

I Ribe Amt mangler vi ledere til at stå for skoleskakken. I dag er der skoleskak mindre end 10 steder i amtet, og det er alt for lidt! Jeg er overbevist om, at det er muligt at få gang i skoleskakken på enhver skole, hvis der er en engageret leder til stede. På trods af hård konkurrence fra mange andre fritidstilbud til nutidens ungdom, er der masser af børn og unge, der gerne vil spille skak. Ofte sker dette med stor opbakning fra hjemmet, da vort ædle spil stadig har et godt ry. Og skak er da også et godt supplement til de fysiske idrætsgrene som de fleste børn og unge i dag går til (fodbold, håndbold osv.). Vi kan endda med rette påstå, at vi lærer børnene værdier, som de kan bruge i andre af livets forhold: koncentration, fordybelse, beregning, systematik, holdånd, fairplay osv.

Som leder i Dansk Skole Skak får du mange oplevelser, først og fremmest sammen med børn i næsten alle aldre, men også sammen med os andre ledere. Fra første dag får du, oftest sammen med en rutineret skoleskakleder, ansvar for din egen skoleskakklub, naturligvis bakket op af amtsledelsen og de øvrige ledere i Dansk Skole Skak. Som skoleskakleder kan du bl.a. støtte dig til et omfattende undervisningsmateriale, og du behøver ikke selv at være verdensmester for at blive leder i skoleskakken. Det vigtigste er, at du har en naturlig lyst til at spille skak og er engageret i at formidle din viden og glæde ved spillet videre til børn og unge. Sådan har det været lige siden starten tilbage i 1960, og det vil det fortsat være. På www.skoleskak.dk kan du læse meget mere om Dansk Skole Skak. Under menupunktet 'Lederforum' kan du fx læse om, hvad der aktuelt sker på lederfronten i Dansk Skole Skak, og under arrangementer kan du surfe rundt blandt de mere end 100 tilbud om turneringer der er til de unge.

I det hele taget arbejder vi i Dansk Skole Skak på at skabe så mange aktiviteter for børnene som muligt. Her tænker jeg fx på skoleskakturneringer, skoleholdturneringer, skaklejre, simultaner osv. I tilgift hertil holder vi kurser for skoleskakledere for på den måde at skabe endnu dygtigere og endnu mere motiverede ledere. Alt dette kan du blive en del af! På www.skoleskak.dk kan du læse meget mere. Kontakt undertegnede for yderligere information:

Torsten Lindestrøm
Medlem af forretningsudvalget i Dansk Skole Skak