Skoleskakturnering i Bramming søndag den 29. januar 2006
Skoleskakturnering i Bramming
Af Torsten Lindestrøm

Søndag den 29. januar arrangerede Bramming Skakklub en skoleskakturnering for børn og unge under 20 år. Det er blevet en god tradition, da Bramming altid påtager sig værtsskabet for denne turneing sidste søndag i januar.

Deltagermæssigt blev det en stor skoleskakturnering med 38 deltagere, der alle var født i perioden 1989 - 1998. I skoleskak-turneringer deles grupperne som regel ind efter alder, og der spilles der typisk med 20 minutter til hver spiller. Som i andre turneringer spilles der med "rørt og sluppet brik".

Alle deltagere spillede 7 partier, og i alt blev der denne dag spillet 133 spændende partier. Efter ca. 5 timer kunne de bedste i de forskellige aldersgrupper kåres:

Gruppe A (født 1989 - 1992):
1: Anders Stokbæk, Esbjerg Skakskole
2: Tobias Lindgaard, Bramming
3: Jonas Raun, Esbjerg Skakskole

Gruppe B (født 1993 - 1995):
1: Simon Kristensen, Helle Juniorskak
2: Amalie H. Lindestrøm, Næsbjerg Skakskole
3: Rune Lauridsen, Helle Juniorskak

Gruppe C (født 1995):
1: Mathias Hovedskov, Helle Juniorskak
2: Pernille Jensen, Hestkær Friskole
3: Andreas Jepsen, Næsbjerg Skakskole

Gruppe D (født 1996 - 1998):
1: Andreas Wind, Ribe
2: Jesper Booribom, Helle Juniorskak
3: Christian Hundebøl, Tistrup Skole

Skoleskakken er målt på antal spillere gået frem de senere år i Ribe Amt, og nu er der udover i Esbjerg også mulighed for at spille skoleskak i Bramming, Ribe, Agerbæk, Tistrup, Hestkær og Næsbjerg. Næste turnering bliver i Næsbjerg lørdag den 25. februar, ligesom Esbjerg Skakforening arrangerer en turnering for børn og unge den 18. marts måned. Hertil kommer at Varde Skakklub hvert år i november arrangerer Amtsmesterskabet i skoleskak, hvor de bedste kvalificerer sig til DM i skoleskak.

I Esbjerg er der mulighed for at gå til skoleskak i Esbjerg Skakforening. Mød op tirsdag aften på adressen Kirkegade 51 (Fritidshuset) i tidsrummet 18:15 - 20:00 og lær om skakåbninger, matsætning og strategi!

Ønsker du yderligere information om skoleskak i Ribe Amt, kan du kontakte Amtsleder for skoleskak, Torsten Lindestrøm, på tlf. 7676 7076.

Torsten Lindestrøm
Amtsleder for Ribe Amts Skole Skak
E-mail: torsten@skoleskak.dk.

Nedenfor følger nogle billeder fra turneringen: