Verner Rexens 60-års jubilæum
60 år i skakkens verden
Af Heidi Bjerre-Christensen
bragt i Jydske Vestkysten onsdag den 8. februar 2006

JUBILÆUM: På lørdag har 85-årige Verner Rexen været medlem af Esbjerg-skakklub Centrum i 60 år.

Han påstår, at han aldrig blev mere end en habil skakspiller. Til gengæld har han lagt meget hårdt arbejde på de indre linjer i Skakklubben Centrum i Esbjerg. Verner Rexen, æresmedlem af Centrum og forhenværende formand, får på lørdag besøg af gamle venner fra skakklubben. De dukker op i hans lille rækkehus i Årre samme dag, som Verner Rexen har været medlem af Centrum i ikke færre end 60 år.

Verner Rexen er født i Esbjerg og gik på henholdsvis Stormgade Skole og Danmarksgade Skole. Som otte-årig var han travlt beskæftiget i et vaskeri - hans fars. Verner Rexen var den næstyngste i en børneflok på i alt otte, og alle hjalp til. Da Verner Rexen blev færdig i skolen, måtte han rykke et helt år ud af kalenderen. I al den tid var den dengang 19-årige unge mand indlagt på sygehuset med først lungehindebetændelse og tuberkulose. Bagefter kom han i lære som skotøjsarbejder, og det skulle han aldrig have sagt ja til. "Der var så meget skidt, støv og møg. Jeg fik da mit svendebrev, men jeg har aldrig brugt det", ler Verner Rexen.

Med hest og vogn
Men et eller andet skulle man jo i gang med. Så i 1942 oprettede Verner Rexen sin egen vognmandsforretning med hest og vogn. "Under krigen kørte jeg med brændsel til folk. Min far havde en tørvemose i Roust, og de tørv kørte jeg til Esbjerg to gange om dagen med stor vogn og to heste" fortæller Verner Rexen. Da krigen stoppede, begyndte Verner Rexen igen på faderens vaskeri i Torvegade. Der var ikke noget med møntvask - det foregik på den måde, at man hentede folks beskidte tøj og bragte det rene ud til dem igen.

Vaskeri Hvidt var en udmærket forretning, som Verner Rexen da også lidt efter lidt overtog fra sin far. Siden flyttede han forretningen til Ewalds Allé, fordi det kneb med pladsen i Torvegade, og her drev han Vaskeri Hvidt frem til 1976, hvor forretningen blev solgt og han i stedet tog job på Vestkraft, indtil han lod sig pensionere i 1984.

Familien kom til
I 1946 blev Verner Rexen gift med Margueritha, og sammen fik de datteren Linda året efter. Margueritha og Verner Rexen havde stort set kendt hinanden fra barnsben, og Verner Rexens ældre søster var blevet gift med Marguerithas bror. I dag er både datteren og hustruen gået bort, men Verner Rexen har sine børnebørn, 30-årige Jacob i Grindsted og 31-årige Ulla i Ribe samt sine oldebørn, og dem besøger han ofte.

Skakspillet er der ikke blevet plads til, efter at Verner Rexen i sommer flyttede i en lille ældrebolig i stedet for den villa, han selv byggede i 1975 på en stor grund på Vænget i Årre. "Jeg skulle jo af med noget, og jeg havde også en masse bøger, 400, som jeg ikke fik plads til. Dem solgte jeg så til en af mine skakvenner for en krone per styk, siger den tidligere skakformand.

Som nævnt vil Verner Rexen ikke bryste sig af, at han nogensinde har været den helt store skakspiller. Da han meldte sig ind i skakklubben den 11. februar 1946, hed den endnu ikke Centrum, men derimod Arbejdernes Skakklub. Det blev først i 1962, at Centrum blev født, og det kostede en formand. "Vi havde en formand, en meget engageret mand, der havde siddet i stolen siden 1946. Dengang var der efterhånden ikke flere skakklubber tilbage i Arbejdernes Skakunion, og de fleste af os ville derfor ind i Dansk Skak Union. Så formanden gik i vrede, fortæller Verner Rexen med en lille hovedrysten og et smil. Det var faktisk synd. Tænk, han satte aldrig mere sine ben i klubben, siger Verner Rexen.

Spillets udfordring
En skakspiller skal kunne konentrere sig i timer ad gangen. Og tænke syv-otte træk frem. Det er jo der, det svære ligger. Men jeg kan godt lide roen ved spillet. Man kan sidde over det i flere timer. Men det bliver til for lidt, jeg spiller, konstaterer Verner Rexen, der til gengæld spiller whist på Årre Skole sammen med 20 andre pensionister. Og så nyder jeg jo at cykle hver dag, at fotografere og behandle billederne på min computer. Min pc er snart det bedste af det hele, ler Verner Rexen. Når skakvennerne kommer på lørdag, står den på smørrebrød fra kroen. Men måske bliver det også til et spil skak, hvem ved.

BLÅ BOG: Verner Rexen har været formand for Skakklubben Centrum i årene 1972-1977. Han var turneringsleder i landsholdsklassen i DM Esbjerg i 1972, turneringsleder i topgruppen i den første Vesterhavsturnering i 1976 og i flere år medlem af bestyrelsen for Vesterhavsturnerigens Venner.

ÆRESMEDLEM: Verner Rexen blev æresmedlem af Centrum i 1987 og fik Dansk Skak Unions hæderstegn i 1981 for dygtig og trofast indsats for skakspillets udbredelse.