Mogens Nielsen 70 år
Af Preben Nielsen fra JydskeVestkysten
bragt i avisen den 19. december 2009

MALLE
Mogens Nielsen har fødselsdag på mandag. Han har gjort sig flot gældende på flere områder. Det gælder i bordtennis, fodbold og skak.

Malle kaldes han af sine venner. Mogens Nielsen står der på dåbsattesten. Og den lyver ikke, for på mandag fylder han 70 år.
Den populære esbjergenser har en meget stor bekendtskabskreds, som sætter pris på Malles kvikke og ofte humoristiske bemærkninger, som også kan være meget skarpe.
Mogens Nielsen har altid været én af Esbjergs mest aktive idrætsudøvere og frontfigurer og har gjort sig gældende i flere idrætsgrene.
Det blev til 11 landskampe i bordtennis, mange fodboldkampe på Esbjerg KFUM's danmarksseriehold i 60'erne og en fin karriere i Skakklubben Centrum, hvor han gennem mange år var fast mand på klubbens divisionshold.
Malle er desuden international mester i korrespondanceskak.

Markant person
Mogens Nielsen var en markant person i bordtennisklubben - både da han var spiller, og da han sad i bestyrelsen.
Malle har som nævnt altid været hurtig i replikken, og hurtigheden viste han også ved det grønne bordtennisbord, bl.a. sammen med doublemakkeren Hans Henning Winther. De dannede ét af de bedste par, EBTK nogensinde har fostret.
Mogens Nielsen har arbejdet ihærdigt i EBTK's bankoudvalg, og det er ikke små midler, han har været med til at skaffe via banko og nu binogarrangementerne på Esbjerghus, hvor han tidligere har været formand for Bankoringen.

Dygtig typograf
Mogens Nielsen var en populær kollega, en dygtig og samvittighedsfuld typograf/typotekniker, først på Vestkysten og senere på Jydske Avistryk i Vonsild. Når medlemmerne i Typografisk Laug er samlet om tirsdagen i Bogtryksmuseet i Borgergade, snakkes der livligt om de go'e gamle dage.
Mandagens fødselar er også altid parat til en god diskussion. Politisk har han sine faste standspunkter. Hverken Venstre, De Konservative eller Dansk Folkeparti har kunnet få fingre i ham. Malle har kæmpet for sine egne meninger, og for ham er det vigtigste i tilværelsen: Retfærdighed.
Mogens Nielsen bor på Møllegårdsvej 1A i Gjesing og er gift med Birthe. De har to børn og to børnebørn. Børnene er Lena, som bor i Hjerting, og Alex i Esbjerg.