Formandens leder for april 2007
Tæt på sæsonslut
Af Brian Isaksen

Klubturneringen nærmer sig i skrivende stund sin næstsidste runde. Der er endnu en gang overvejelser i gang, er fire 5-runders turneringer det rigtige? Eller skal vi tilbage til to halvårlige turneringer? Eller noget tredje? Det ville være rart for turneringsudvalget at høre også din mening.

*
Holdturneringen bragte alle klubbens tre hold helskindet i mål, mere andetsteds.

*
Hans Nissen-pokalen ser ud til for første gang i flere år at blive færdigspillet inden generalforsamlingen! – vi mangler kun et semifinaleparti, så gælder det finalen.

*
Klubbens sidste opgave i denne sæson bliver, om alt går vel, holdpokalstævnet 11. maj. Vi arrangerer, og det ser ud til, der er hjælpere nok.
Stævnet arrangeres i Kirkegade med start kl. 10. Der spilles med firemands grupper i Elitegruppen med fri tilmelding, Ole Bønnelykke er i gang med at samle spillere, og i Breddegruppen, hvor de fire må have et ratinggennemsnit på højst 1800. Tilmeldingsfrist er 6. maj.

*
Ribe har endnu en gang afviklet sin weekendturnering med stor succes. 90 spillere deltog. GM Carsten Høi vandt mester 1. I andre klasser deltog fire Centrumspillere.
Jeg har tidligere fortalt Ribes formand, Jørgen Nielsen, at jeg betragter turneringen som den vigtigste nyskabelse i dansk skak i mange år. Desværre føler Ribefolkene sig for hårdt spændt for, og de har meldt ud, at dette års udgave kan blive den sidste – seneste nyt fra Ribes hjemmeside åbner dog op for et spinkelt håb! Vores venner i Ribe vil om kort tid holde et evalueringsmøde, så måske, måske… Vi håber.
Efter års arbejde med Vesterhavsturneringen (med et budget 10 x Ribes og et deltagerantal i de bedste år tre-fire gange så stort!) blev arbejdet efterhånden en livsstil. Ikke bare under turneringen, men så snart der var pakket ned efter en turneringen, startede overvejelserne om den næste. Og da vores turnering en overgang var indstillet, var der ikke bare tale om en lettelse – men om et savn. Dette være sagt som en venskabelig advarsel til vores venner fra Ribe!

*
Husk endelig Vesterhavsturneringen! Den eksisterer skam stadig og spilles denne gang 13.-20. juli. Tilmeldingsfrist 8. juli.