Formandens leder for februar/marts 2006
Bekymringsbrev
Af Brian Isaksen
den 12. februar 2006

Et par gange har jeg i min tid som lærer måttet sende sådan et brev til højere myndigheder, når jeg var ret sikker på, at noget var alvorligt galt. Dette har allerede været præsenteret på nettet, her er det i let ændret form!

Som et af vores veteranmedlemmer sagde til mig for nyligt i telefonen – "Klokken er ved at være 5 minutter i tolv for klubben!" Jeg talte også op sidste mandag, der sad 10 – TI! – og spillede klubturnering! Hvad gør vi, hvis deltagerantallet i klubbens falder yderligere? Det er vist tid til endnu en gang at minde om John F. Kennedys ord (eller var det hans speech writer Ted Sorensen?): - "Spørg ikke, hvad din klub kan gøre for dig. Spørg, hvad DU kan gøre for din klub!

Lettere omskrevet selvfølgelig, men DU skal melde dig til næste klubturnering – og du behøver såmænd ikke vente på, at en fra bestyrelsen eller turneringsudvalget spørger dig! – Her kommer første tilmelding: MIG! Også flere andre er rykket ud for at støtte deres betrængte klub: Tilmeldingerne til næste turnering ER kommet i gang.

Jeg har også udtrykt mine generelle bekymringer om vores sports tilstand til Dansk Skak Unions formand: ENDELIG giver DM06 livstegn fra sig, det bliver i Aalborg, men tilmeldingsfristen er allerede 13. marts! Hvorfor har vi skullet vente så længe på informationer? Tager jeg fejl, eller er der ikke kun et par måneder til påske?

Som jeg skrev til Dansk Skak Unions formand, efter min mening skal medlemmer BOMBARDERES med informationer, om ikke andet for at vise DM stadig er i live. Men der er vel også nogen, der skal planlægge en smule først, f.eks. skaffe sig indkvartering?? Det fører mig tilbage til Esbjerg. Esbjergmesterskabet 2006 er udsat – sølle 9 – NI! – tilmeldinger. Dette nummer af klubbladet skulle bringe nyt.

Jeg håber, det samme er tilfældet om Vesterhavsturneringen. I dette nummer af klubbladet der komme noget fra Esbjerg Skak Union. Lever turneringen stadig? Hvad er planerne for 2006? Hvad bliver terminen? Hvor langt er man kommet med eventuelle forberedelser? Hvordan har man tænkt sig at klare økonomien?

Igen, folk bør vide, at turneringen stadig eksisterer, og hvornår de skal holde sig klar enten som spiller eller som hjælper. Detaljerne kommer i anden række, men man må kunne sige, hvilken uge det sker.

Hovedkredsen har henvendt sig, vil vi arrangere den indledende turnering til hovedkredsmesterskabet i holdhurtigskak? Umiddelbart er jeg stemt for det, kantine, et par TL og et par med muskler til at stille brikker op m.m. og kun en enkelt lørdag vist nok i maj. Men nu venter jeg i første omgang spændt på, hvor mange der kommer og tilbyder deres hjælp!

Holdturneringen går nu fint! 1. holdet kan efter storsejren over Evans nu endelig (for denne sæson!) glemme alt om nedrykningsfare. 2. holdet er alt for stærkt til A-klassen. 3. holdet får også hele tiden point. Skår i glæden er der dog, til en af runderne stillede vi med et ufuldtalligt hold – øv.

11. februar havde Verner Rexen været medlem af Centrum i 60 år!
Rexen er tidligere formand, før det mange år næstformand under Hans Nissen, æresmedlem af Centrum, Hæderstegn fra Dansk Skak Union, veteran fra arbejdet med Vesterhavsturneringen.

Rexen, der nu bor i Årre, er blevet 85 år, men det kan man nu hverken se eller høre på ham! Han ville gerne have besøg på dagen af nogle af ’de gamle’, han kunne huske fra sin tid i klubben. Så den 11. var vi nogle stykker, der troppede op med gaver til en lille frokost i Årre. Der blev trukket nogle tråde tilbage til svundne tider i klubben. F.eks. til P. Sørensen, en af klubbens helt store – han var formand i en bagatel af 31 år! – som ikke ville indse eller acceptere, at Dansk Arbejder-Skakforbund, hvor Centrum var medlem under navnet Arbejdernes Skakklub, var hensygnende. Det kom så vidt, at der kun var en anden klub i Jylland at dyste med i holdturneringen: En årlig holdkamp, så var man videre – eller ude. Det blev Hans Nissen, der som ny formand måtte tage slagsmålet med P. Sørensen, og i 1964 stå for skiftet fra DASF til DSU og samtidig gennemføre et navneskift fra Arbejdernes Skakklub til Centrum. P. Sørensen kæmpede imod, tabte slaget – og meldte sig ud.

Læs I smult Vande, som vist nok står på klubbens bibliotek, og sæt dig ind i hele klubbens tidlige historie! Den historie, som Rexen er en stor del af.