Retur

Hans Nissen

Mandag den 13. november 1995 om aftenen døde tidligere skræddermester, Hans Nissen, efter kort tids sygdom, 72 år gammel.

Da nyheden spredtes blandt medlemmerne i Skakklubben Centrum, mødtes den alle steder med sorg og bestyrtelse. Vi vidste, han havde det dårligt, men ikke at det stod så slemt til.

Nissen havde en særstilling i Centrum. 21 år i klubbens bestyrelse 1953-1974, deraf de 10 som formand 1962-1972, er kun en del af forklaringen på hans afholdthed. Hans konsekvente venlighed og gode humør er en anden. Kikkede man ind på skrædderværkstedet i Stormgade, havde Nissen altid tid til en pause og en snak over en enkelt øl.

Men Nissen kunne også stå fast og træffe en ubehagelig, men nødvendig beslutning. I 1964 var Centrum under navnet Arbejdernes Skakklub medlem af det hensygnende Dansk Arbejder Skak Forbund. Det var Nissen, der som formand gennemførte den hos visse af klubbens ældre medlemmer meget upopulære navneændring til Centrum og efterfølgende indmeldelse i Dansk Skak Union.

Som skakspiller har Nissen aldrig opnået noget særligt, ingen første pladser. Han har i stedet været en af dem, der gjorde det muligt for andre at dyrke deres hobby. Hans største præstation udadtil var, da han i 1972 stod som organisationschef for danmarksmesterskabet, der spilledes på Danmarksgades skole med 404 deltagere fra hele landet. Blandt andet derfor modtog Nissen i 1984 Dansk Skak Unions hæderstegn.

Selv lagde Nissen ikke skjul på, at udnævnelsen til æresmedlem i Centrum 1982 betød langt mere for ham. Det er som det samlende midtpunkt i klubben, vi vil mindes ham.

Skakklubben Centrum har med Hans Nissens bortgang lidt et stort tab.

Mindeord af Brian Isaksen i Jydske Vestkysten den 18. november 1995.