Sune Bergs artikel om Bent Larsens 70 års dag
Bent Larsen har adskillige gange gæstet Esbjerg, senest i september 2003 hvor han spillede simultan og holdt et spændende foredrag. Han deltog f.eks. også ved DM i Esbjerg i 1997 og så har han da forresten også vundet Vesterhavsturneringen helt tilbage i 1978. Bent Larsen blev født den 4. marts 1935 i Tilsted pr. Thisted og lidt hovedregning giver så det resultat, at Bent Larsen nu runder de 70 år. Et stort tillykke til fødselsaren her fra Esbjerg af!
Sune Berg Hansen bragte den 3. marts 2005 en fin artikel om Bent Larsen i Politiken, et af de få dagblade der endnu har en skakspalte, endda en daglig og sågar en god én af slagsen! Den slags er vi jo ikke vant til i området, hvor den lokale sprøjte, JydskeVestkysten, helt har sparet skakspalten væk. Og den var ellers også ganske udmærket - skrevet af Curt Hansen - selv om den kun var ugentlig og derfor ikke altid kunne være helt aktuel.

Jeg synes det er en fin artikel som Sune Berg Hansen har skrevet, så jeg har tilladt mig at sakse den her til hjemmesiden, så eventuelle ikke-Politiken-abonnenter også får glæde af den.

Et vindende skakvæsen
Af Sune Berg Hansen
fra Politiken den 3. marts 2005.

Danmarks bedste skakspiller gennem tiderne, stormester Bent Larsen, fylder 70 år i morgen. Bent fylder i det hele taget meget i alle skaksammenhænge, hvor han har været det naturlige midtpunkt de sidste 50 år. Som en af de få fra den vestlige verden formåede han fra midten af 1950'erne til starten af 1980'erne at tage kampen op mod "maskinerne" fra den russiske skakskole. To gange var han tæt på en VM-match, og han har vundet så mange turneringer, at han på et tidspunkt blev kaldt verdens bedste turneringsspiller. Larsen har et vindende væsen, og det, koblet med de mange gode resultater, har helt frigjort ham fra jantelovens favntag så langt, at han blandt skakfans har en nærmest gudeagtig status.

Selv om Bent er et selskabeligt gemyt med en næsten manisk fortællerglæde, er han også en meget privat person, der sjældent lytter til råd og ikke vi lade sig diktere noget som helst. Det har givet mange sammenstød med diverse "velmenende" organisationsfolk både på nationalt og internationalt plan og har bl.a. betydet, at han som en af få verdensklassespillere aldrig har haft en sekundant til sine matcher. Kompromisløsheden gør sig også gældende på brættet, hvor Larsen er frygtløs og altid har anset en remis for et tabt halvt point - en bedre ambassadør for dansk vikingeånd er det svært at finde. Dengang der blev publiceret lister over Danmarks mest omtalte personer, var han tre år i træk på listen sammen med bl.a. kong Frederik IX og statsministeren! Larsen har fans overalt i verden, og hvis man f.eks. beder en russer om at nævne kendte danskere, er der lige så gode chancer for, at han siger Bent Larsen som Michael Laudrup!

Som forfatter har han været yderst produktiv, og han er generelt anerkendt som en af verdens bedste skakforfattere. Hans meste kendte bog er klassikeren "50 udvalgte partier 1948-69", der blev nummer 1 i "Politikens skakkanon" (offentliggjort 17. februar 2005). Derudover har han bl.a. skrevet "Lærebog i skak", "Larsens skakskole 1-7", "Åbningsspillet i skak", "Otte om kongen", "Tre points forspring" og "Vi spiller skak 1-10". Larsen var skakredatør på Ekstra Bladet i en årrække, og han skriver stadig til flere internationale skakmagasiner.

Bent Larsen fik aldrig gjort uddannelsen til ingeniør færdig, nok fordi skakken fyldte for meget, men undervejs i karrieren har han lært sig at tale ni sprog flydende. Siden Bent fik konstateret sukkersyge i 1991, er der blevet længere mellem turneringerne og endnu længere mellem turneringssejrene, men på en god dag kan han stadig slå de bedste.

Larsen kan ikke lide det danske klima, og i 1982 valgte han endegyldigt at sige farvel til den danske vinter for at slå sig ned i Buenos Aires.